torstai 23. kesäkuuta 2011

Meille saa tulla.

Minä olen aina ollut mielestäni aika ystävällismielinen ihminen. Ihan kaikkia kohtaan. Mukaan lukien kaikki maahanmuuttajat. Olkoonkin, että kieleni on kehittynyt 60-luvulla. En ole koskaan oppinut hyväksymään suomen kielen amerikkalaistumista. Amerikan englannissa sanalla negro on oma halventava merkityksensä, mitä vastaavalla suomalaisella sanalla ei aiemmin ollut. Nyt on kun kaikki otetaan suorana lainana. Venäjän kielessä sana tsiganka (цыганка) kääntyy kaikilla mahdollisilla käytössäni olevilla sanakirjoilla suomeksi mustalaisnainen. Ja minä kun olen sitä mieltä, että ihmisille täytyy antaa mahdollisuus, niin palkkasin Äiskän diakonissaystävän suosituksien perusteella Äiskän Avustajan kesäloman tekijäksi ukrainalaisen mustalaisnaisen, joka on koulutukseltaan sairaanhoitaja. Työsopimus tehtiin jo toukokuussa. Lady tuli keskiviikkona töihin sovitusti. Puolen päivän aikaan käytin Äiskän ja Ladyn kampaajalla. Lady valitti, että ei hän osaa, kun ei ymmärrä Äiskän sanomisia. Oli sitä mieltä, että lopettaa ja minä saan hommata uuden sijaisen. No minä tunnin kannustin ja rohkaisin. Eihän Äiskää ymmärrä kukaan muukaan täydellisesti. Eikä minulla niitä sijaisiakaan ole päivän varoitusajalla jonoksi tarjolla.

No torstaina sitten kysyin verokirjaa ja tilin numeroa. Ei kuulemma onnistu. Olisi halunnut tehdä homman pimeänä. No minä sain houkuteltua tilin numeron ja sovittiin, että verokortti tulee maanantaina. Mutt tuli ilta. Ja illan myötä minulle erinäisten kiemuroiden kautta selvisi, että eihän hän voi tehdä virallisesti töitä. Hän on Kelan sairauspäivärahalla ja odottaa eläkepäätöstä. Vihelsin pelin poikki. Perkele sentään!

Loppu hyvin, kaikki hyvin. Löysin vanhojen kontaktieni kautta sijaisen. Opin myös paljon. Pitää osata kysyä enemmän kuin äkkipäätä arvaisikaan. Edelleen olen sitä mieltä, että tulkaa vaan Suomeen. Tulkaa kuitenkin rehellisin mielin, älkää systeemiä kusettamaan. Ja edelleen meille töihin pyrkiessä ovat maahanmuuttajat etusijalla.

Tulipahan taas purpatettua. Tänään oli taas omaishoitajan lakisääteinen vapaapäivä - neljä tuntia. Pikkuhoitsulta loksahti leuka, kun iskin kilosen lohen kouraan ja sanoin, että tee jotakin ruokaa. Minä menen motskaria kiillottelemaan. Eihän siitä mitään tullut. Minä vieressä neuvoin, ja Pikkuhoitsu teki. Lohen pintaan suolaa ja uuniin. Perunoita kaveriksi. Oli tyttö ylpeä, kun oli ensimmäistä kertaa elämässään laittanut kalaruokaa.



Viikon ruokalistakin tuli ruuvattua.

Perjantai, juhannusaatto grillataan halpaa makkaraa ja keitetään makaroneja. Salaattia.
Lauantai, juhannuspäivä käydään appiukon kesämökillä ja syödään mitä tarjotaan
Sunnuntai                      käydään vanhan äitinin luona Simpeleellä ja syödään mitä tarjotaan
Maanantai                     hirvitattarello
Tiistai                            afrikkalainen papupata
Keskiviikko                  ruohosipulikeitto
Torstai                          salviamaksaa ja perunoita
Perjantai                       kalawok ja kuskusta

Juhannustaika naisille: Jos neito löytää laiturilta kahdeksan tyhjää lonkerotölkkiä ja kuusi tyhjää keskaritölkkiä, voi hän nähdä tulevan sulhasensa teutaroimassa rantakaislikossa umpihumalassa.

Juhannustaika miehille:Jos kokon polttamisen jälkeen kossupullon juotuasi soudat järven selälle ja nouset veneen reunalle housut kintussa seisomaan, voit nähdä rannalla tulevan leskesi.

Hyvää Juhannusta kaikille. 

2 kommenttia:

  1. Voi hyvänen aika.. Melkein itku pääsi kun luin tsiganka-tarinaasi, mutta ääneen jo nauroin juhannustaioille! Riittävän pirullinen ihminen voisi tsigankan narauttaa Kelalle tuosta vain. Minä voisin jopa olla sellainen jos omalle kohdalle sattuisi, oli ihminen suomalainen tai maahanmuuttaja.
    Huippua että sait Pikkuhoitsun kehiin!! Vaan eihän se tietysti ole tarkoitus, että sinä sille kokkikurssia alat pitää.
    Mahottoman mukavaa juhannusta!

    VastaaPoista
  2. Tsiganka s kartami... Minä olen ainakin omasta mielestäni hyväntahtoinen ihminen. Jälkeen päin selvisi, että Lady halusi saada vähän ylimääräistä rahaa maksaakseen pois ihan järkeen käyvän kiitollisuuden velkansa. Ihan hyvä ihminen hänkin.

    VastaaPoista

Kommentoi ees Iskän mieliks!
Robottien häiritsevän toiminnan takia kommentointia on valitettavasti tiukennettu.