sunnuntai 13. lokakuuta 2013

Joulukala

Minkä vanhemmaksi minä tulen, sitä vähemmän jaksan innostua minkäänlaisista yleisistä juhlapyhistä. Ne tietävät vain ison määrän lavastamista ja juhlahengen tavoittelua. Ja useimmiten tuntuu, että vähän laimeaksi jäi. Niin kuin nyt tämä tuleva joulu. Yleensä lahjojen hankinta on yksi stressipisteitä nostava aihe. Äiskä tykkäsi shoppailla ja ostella lahjoja. Milloin minkäkin syyn nojalla. Minä olen aina ollut huono lahjaihminen. Niin hankkimaan kuin saamaan. Nyt olen ollut tormakkana, sillä ensimmäinen lahja tuli jo viime viikolla ostettua ja toinen on vahvasti tiedossa ja hakusessa. Tuosta lavastamisesta olen viime vuosina selvinnyt sillä, että olen hyväksynyt omat rajani eli tyytynyt siihen mitä aikaan olen kulloinkin saanut. Niin kuin nyt viime jouluna Saarioisten jouluun. Tänä vuonna ajattelin hieman satsata. Tehdä pikkuhiljaa pakasteeseen asioita valmiiksi. Ja toisaalta kokeilla epävarmoja juttuja. Kaikki kuitenkin sellaisella tavoitteella, ettei tarvitse neljää päivää syödä samoja ruokia. 

Joulupäivän ruokana syömme todennäköisesti kalaa. Ja kala on valmistettu rakkaalta serkkutytöltäni Tiinalta saamani reseptin mukaan. Tiina on asunut jo vuosia Norjassa ja lähettelee minulle silloin tällöin sikäläisiä reseptejä. Ohje sellaisena kuin sen olen saanut:

12 minuutin joululohi (sopiva annos kolmelle)

"Maailman mehukkain lohi:

600 g lohta annospaloina
2 rkl soijakastiketta
4 rkl oliiviöljyä
suolaa & pippuria
sitruuna

Laita lohi vuokaan , soija, öljy ja mausteet päälle, päällimmäiseksi puolikkaan sitruunan mehu ja kuorta maun mukaan. Käytä 180 asteisessa uunissa 10-12 minuuttia ja anna levätä 5-10 minuuttia. Vot!"

Minä paistoin sitten pannulla perunoita kaveriksi. Bonuksena saimme vielä samassa lähetyksessä tuon lohen kanssa tosi hyvin sattuvan salaatin reseptin. Jos salaattia tekee riittävästi, ei muuta lisuketta välttämättä edes tarvitse.

Tiinan avokadosalaatti

"Salaatti: pilko 2 kevätsipulia, vihreä omena, avokado ja salaattia ja sekoita.
Päälle sekoitettuna 3 tl oliiviöljyä, 3 tl sitruunan mehua ja 1/2 tl hienoa merisuolaa (käy varmaan muutkin suolat)"

Joukolla todettiin hyväksi äänin 3-0. Tuo kypsennysaika kannattaa kokeilla ennen vieraille tekemistä, sillä jokainen uuni on oma yksilönsä ja vaatii näin ollen niin sanotun sormituntuman.


4 kommenttia:

  1. olipa kiva kuulla että maistui!

    VastaaPoista
  2. Laitan ohjeet talteen; kuulostavat just miulle maistuvilta. Kiitos,
    terv. anne

    VastaaPoista
  3. Miten lepuutat? Nostatko uunista ulos? Laitatko foliota päälle? Jos et mitään edellisistä, kuinka lohi pysyy lämpimänä? Kuulasta syksyä ja hapenottokykyä! Pirjo

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Käytän vuokaa, johon voi laittaa kannen päälle.

      Poista

Kommentoi ees Iskän mieliks!
Robottien häiritsevän toiminnan takia kommentointia on valitettavasti tiukennettu.